خدمات حرفه ای هوش مصنوعی
نامه نگاری حرفه ای، ویرایش متن، ویراستاری مقاله و پایان نامه، طراحی عکس و لوگو، مشاوره کسب و کار، مشاوره تحصیلی، روانشناسی و ...

جهت مشاوره رایگان پیام دهید:

Telegram ir_ai1 ir_ai1   Instagram ir_ai1 ir_ai1

خواص گیاه دارویی اسطوخدوس

اسطوخدوس که lavender یا lavandula vera  خوانده می شود، از جمله گیاهان دارویی با خواص درمانی ارزشمندی می باشد، که در طب سنتی بسیار مورد توجه بوده و امروزه نیز خواص شفا بخش آن تایید گردیده است.

بوته این گیاه به شکل درختچه کوچکی است. گل های آن به رنگ آبی مخصوصی است و به شکل تاج در می آید که هر تاج دارای چهار یا پنج گل است. برگ های آن نیز به رنگ سبز خاکستری است. معمولا اسطوخدوس در مناطق خوش آب و هوا و زمینی که آفتابگیر و خشک باشد به طور خودرو وجود دارد، البته گاهی هم آن را می کارند.

خواص دارویی اسطوخدوس

ابو علی سینا پزشک معروف ایرانی و بقراط حکیم اسطوخدوس را به عنوان مقوی و نیروبخش برای سیستم اعصاب تشخیص داده و عقیده داشتند که دارای خواص ضد تشنج، خواب آور و ضد انقباض است و درد را تسکین می دهد.

برگ ها و ساقه و گل اسطوخدوس دارای املاح معدنی مختلفی است. اگر به مقدار کم دم شود ضد تشنج برای سیستم اعصاب است ولی اگر مقدار آن زیاد شود محزک اعصاب بوده و خاصیت خواب آور و ادرارآور دارد. خواص دمکرده آن بستگی به این دارد که چه وقت و چه مقدار از آن را مصرف کنید.

دمکرده ی اسطوخدوس برای آرام کردن عصبانیت و درمان بی خوابی، دردهای گلو، آنژین، ورم لوزه و حنجره، گرفتگی صدا، آسم، سرفه های پی در پی سیاه سرفه، تب های عفونی و سرگیجه مفید است. برای تهیه دمکرده آن حدود ده تا پنجاه گرم اسطوخدوس را با یک لیتر آب جوش در ظرفی دم کنید، دوازده دقیقه بگذارید تا دم بکشد بعد آن را صاف کرده، در صورت تمایل با عسل شیرین کنید و در فاصله وعده های اصلی غذایی میل نمایید.

به علاوه از اسطوخدوس برای مصارف بهداشتی و زیبایی نیز استفاده می شود. آب و عصاره این گیاه به عنوان یکی از بهترین محلول های شست و شو، که باعث لطافت و درخشندگی پوست و شادابی رنگ و رخسار می شود، استفاده می شود. عطر این گیاه از عطرهای معروف و پرکاربرد است. علاوه بر اینکه استشمام بوی عطر اسطوخدوس در محیط لذت بخش و آرام بخش است، مانع از ابتلای به زکام و سرماخوردگی می شود.

منبع: نسخه های شفابخش نوشته ی مهدی نراقی

 

نویسنده مطلب: مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *