خدمات حرفه ای هوش مصنوعی
نامه نگاری حرفه ای، ویرایش متن، ویراستاری مقاله و پایان نامه، طراحی عکس و لوگو، مشاوره کسب و کار، مشاوره تحصیلی، روانشناسی و ...

جهت مشاوره رایگان پیام دهید:

Telegram ir_ai1 ir_ai1   Instagram ir_ai1 ir_ai1

گوگرد و روش های تولید

تعریفی از گوگرد:

گوگرد یا سولفید با نماد شیمیایی اس نام یک عنصر شیمیایی است که در گروه ششم و در دوره سوم از جدول تناوبی عنصرها جای گرفته است.این عنصر در خانواده اکسیزن قرار دارد که پیش از ان فسفر و پس از ان کلر و در بالای ان اکسیزن و پایین ان سلنیوم جای گرفته است که در واقع عدد اتمی ان ۱۶ است که اکتشافات این عنصر به پیش از تاریخ باز میگردد.

روشهای تولید گوگرد:

ب طور کلی ۳ روش عمده برای تولید گوگرد وجود دارد:

تولید گوگرد از رسوبات گوگردی عنصری به روش فراش یا یا سبک سیسیلی که در این روش گوگرد را از رسوبات اهکی گوگرد دار استخراج می کنند .فرایند کلاوس که در این روش پس از زدودن اچ۲ اس از نفت و گاز طبیعی در پالایشگاه  اچ۲ اس را در واحد باز یابی گوگرد به گوگرد عنصری تبدیل می کنند. در واقع فرایندی وجود دارد به نام اتو کامبو که گوگرد را از پیریت بدست می اورند.

از بین ۳ روش ذکر شده فرایند کلاوس به دلیل فراوانی گاز طبیعی از یک طرف و همچنین مزاحمت اچ۲اس که جدا ساز ی انرا از گاز ضروری میسازد امروزه در اکثر پالایشگاه ها متداول است.

تولید گوگرد از رسوبات گوگرد عنصری:

گوگرد از رسوبات عمیق لایه های اهکی حاوی گوگرد با فرایند فراش استخراج می شود. اب پیشگرم با دمای حدود ۱۶۵ درجه سانتی گراد از طریق لوله بیرونی ۳ لوله م مرکز به داخل چینه ی لایه لایه  رسوب منتقل می شود گوگرد در نتیجه نفوذ اب داغ ذوب می شود هوای فشرده در داخل لوله ی مرکزی به پایین تزریق می شود.که باعث می شود تا گوگرد مذاب از داخل لوله ی میانی با فشار به سمت بالا هدایت شود این فرایند تا عمق ۸۰ متر قابل اجراست و تولید یک چاه به میزان ۳۰۰تن در روز هم میرسد .چنانچه رسوبات در عمق کمی قرار داشته و به سطح زمین نزدیک باشد می توان به استخراج کانه های گوگردی مبادرت ورزید این روش تولید گوگرد ازکانهای گوگردی با یک فرایند ذوب نیز امکان پذیر است که در ان حرارت لازم با سوزاندن  خود گوگرد  که روش سیلیسی نام دیگر ان است تامین می شود همچنین تولید گوگرد از کانهای مزبور از طریق تقطیر در دماهای بالای ۴۴۰ درجه سانتی گراد امکان پدیر است.

اچ۲اس و تولید گوگرد از ان:

در واقع می توان گفت منبع دیگر گوگرد اچ ۲ اس است که عمدتا در گاز طبیعی گازهای حاصل از پالایشگاه گاز سنتز و گازهای خروجی در تهیه کک وجود دارد.اچ۲ اس از این گازها به روش گازشویی فیزیکی و شیمیایی برای مثال با اتانول امین استخراج می شود سپس از مایع جاذب برای بازیابی و با فرایند متداول کلاوس به گوگرد عنصری تبدیل می شود .

در این فرایند تبدیل هیدوزن سولفید به گوگذد عنصری طی واکنش ان در مقادیر استوکیومتری با هوا یا اکسیزن و حرارت دادن به گاز صورت می گیرد این واکنش یک واکنش گرمازا بوده که راندمان ان ۶۰تا ۷۰ در صد است.ابتدا برروی گازهای واکنش حاصل از محفظه احتراق در بویلرهای حرارتی اتلافی عملیات سرمایش صورت می گیرد تا دما به ۳۰۰ در جه سانتی گراد برسد.سپس در یک راکتور پر شده از یک کاتالیستکبالت مولیبدن با پایه های الومینا عملیات تبدیل دنبال می شود. حاصل بهره ی کلی ۸۵درصد است که پس از عملیات تراکم و ایجاد گوگرد در دماهای زیر ۱۷۰درجه سانتی گراد گازهای واکنش در یک راکتور ثانویه و در صورت لزوم پس از در راکتور سوم در۲۲۰درجه سانتی گراد برروی الومینیوم اکسید بسیار فعال به گوگرد تبدیل می شود بهره کل در این مرحله به ۹۶تا۹۸در صد خواهد رسید میزان گوگرد در گازهای مازاد باید از طریق گاز شویی تا۱۰ پی پی ام کاهش یابد بر خلاف روش کلاسیک کلاوس که در ان محتوای اکسیزن در هوا اط ۳۰درصد تجاوز نمی کند در روش کلاس اکسیزن پایه میزان محتوای اکسیزن یا تا ۸۰ در صد و یا حتی ۱۰۰در صد افزایش می دهند این فرایند در مقیاس وسیع صنعتی در سال ۱۹۸۵ میلادی ب بهره برداری رسید.از طریق عملیات اختلاظبا گاز باز چرخی حاصل از اولین مبرد گوگرد می توان از بکار بردن حرارت بیش از حد محفظه احتراق جلوگیری کرد.این فرایند در مقایسه با فرایند کلاسیک کلاوس این حسن را دارد که از میزان گازهای زاعد تا ۳۵ در صد می کاهد.

تولید گوگرد از پیریت:

با حرارت دادن به پیریت اهن تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد و در غیاب هوا گوگرد و اهن سولفید مذاب بدست می اید.

کاربردهای گوگرد:

گوگرد بیش از پندین هزار سال است که شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد . مصرف گوگرد در صنعت بسیار متنوع می باشد ب طور ی که در گذشته میزان مصرف گوگرد اغلب به عنوان یک شاخص برای تعیین فعالیت ای صنعتی در کشور سنجیده می شود .یکی ارز مصارف عمده گوگرد تولید سولفیک اسید است که در تهیه مواد شیمیایی الی و معدنی و عمده کودهای کشاورزی کاربرد دارد . گوگرد همچنین برای تهیه مواد منفجره رایون معرف ها و نرم کننده های رنگ و لاستیک و کبریت و کودهای فسفاته و کود های ازته  مانند کودهای سولفات امو نیوم  و اسفالت و بتن گوگردی و….استفاده می شود.

گوگرد در کشاورزی نقش مهمی ایفا می کند و به عنوان ماده دفع بیماری و افات نباتی  و پایدار کننده میوه های خشک و غذاهای گیاهی  و تنظیم کننده پی اچ یا اسیدیته خاک ماده ی اصلاحی خاک های قلیایی و اهکی استفاده می شود.

گوگرد از جمله عناصر مهمی است که جز مواد غذایی گیاه است ودر اندام های گوناگون گیاهان تقریبا به میزان فسفر وجود دارد و این نشانه ان است که گوگرد مانند فسفر در تغذیه ورشد گیاهان موثر است.اضافه کردن گوگرد مانند پودر نسبتا خالص ویا همراه با کود های شیمیایی به ویزه کودهایی که به صورت سولفات پتاسیم و حتی سوپر فسفات ساده و تریپل رایج می باشد .برخی گیاهان مانند یونجه و سیب زمینی و چای و دانه های رئغن و… به گوگرد بیشتری نیازمند می باشد.معمولا مقدار قابل توجهی از کودهای ازته مانند کود اوره پس از افزودن به خاک به صورت تصعید و یا شست و شو تلف می شود برای کم کردن این تلفات مقداری گوگرد به این کودهای شیمیایی افزوده می شود تا کودهایی با هدر رت کمتر مانند کودهای سولفات امونیوم تولید شود.

تولید سولفوریک اسید:

۹۲درصد از گوگد تولید شده در جهان برای تولید لسید سولفوریک استفاده می شود.۶۰درصد اسید سولفوریک تولیدی نیز برای تولید کودهای کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد به طور کلی این گونه می توان گفت ۵۰ در صد گوگرد برای تولید کودهای کشاورزی مصرف می شود .سولفوریک اسید در صنایع زیر استفاده می شود .سولفوریک اسید در صنایع زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

۱٫تهیه کودهای سوپر فسفات و امونیوم فسفات و امونیوم سولفات

۲٫لیچینگ و برای تهیه مس و نیکل

۳٫تولید کلر دی اکسید به عنوان سفید کننده در صنایع کاغذ سازی که از واکنش بین سدیم کلرات و سولفوریک اسید بدست می اید.

۴٫تهیه رنگدانه تیتانیوم دی اکسید و از واکنش تیتانیوم اکسید با سولفوریک اسید

۵٫تهیه هیدروفلویوریک اسید

۶٫تهیه بنزین اکسیطن دار البته باید در روشهای تولید بنزین تغییراتی ایجاد شود.

مصرف مستقیم در کشاورزی:

برای اصلاح خاکهای قلیایی و تنظیم واکنش ان و گوگرد به همراه بنتونیت گرانول شده و گوگرد بنتونیت دار گرانوله و به خاک افزوده می شود.ضمنا از گوگرد به عنوان افت کش انگور و زرد الو استفاده می شود.

تولید دی اکسید کربن با استفاده از گوگرد:

مصارف عمده در تهیه ۱ سولفیت و تیو سولفات و دی اکسید تیو نیت و نمک های هیدروکسی الکان سولفونیک اسید و الکان سولفوتات هاست. در تهیه ففعال کننده های سطحی سورفکتانت هاو کلر سولفونیک اسید مصرف دارد.کربن دی اکسیداز واکنش های کاتالیستی بین متان و بخار گوگرد تهیه می شود و کاربرد ان در تهیه مواد شتابنده در فرایند ولکاش لاستیک است .تهیه سلوفان و صنایع تولید افت کش هاست

.

تولید سیمان گوگردی:

سیمان گوگردی از واکنش گوگرد مذاب و مواد اصلاح کننده الی و معدنی تولید می شود. از اختلاط این سیمان با سنگدانه ها و بتن گوگرد ی ساخته می شود بین گوگرد به ویزه در محیط اسیدی بسیار مقاوم است  سالانه ۳۵ هزار تن گوگرد در جهان صرف تولید سیمیان گوگردی می شود.تولید این ماده به عنوان افزودنی در روغن های روان کاری و همچنین به عنوان افت کش کار برد دارد.

تولید اسفالت گوگردی:

این نوع اسفالت با اختلاط گوگرد و قیر و سنگدانه بدست می اید. استفاده از ان در پیچ جادها و محل های توقف از موج برداشتن اسفالت جلوگیری می کند.

تولید اوره با پوشش گوگردی:

از انجایی که پخش مواد مغذی در یک بازده از زمان دارای مزیت هایی از قبیل افزایش میزان استفاده گیاه از ان کاهش تعداد دفعات کود دهی وجلوگیری از هدر رفت کود در اثر تیتروزن زدایی می باشد.استفاده از یک لایه نازک از گوگرد  روی دانه اوره سرعت انحلال دانها را کاهش می دهد و این امر باعث می شود مواد مغذی به مدت طولانی تری در اختیار گیاه قرار گیرد.

علت حل نشدن گوگرد در اب:

اب حلال خوبی است موادی مانند نمک و شکر و به راحتی در اب حل می شود ولی نفت و روغن و موم و بسیاری از مواد دیگر در ان حل نمی شوند . و فقط موادی می توانن در مواد دیر حل شوند که که نوع پیوندهایشان شبیه یکدیگر باشد.اب از مولکولهای قطبی تشکیل شده است که دارای یک طرف مثبت و یک طرف منی اند . مواد یونی و مواد قطبی می توانند در اب حل شوند که به طور مثال نمک طعام یک ماده یونی است.

بلورهای نمک از یون های مثبت سدیم و منفی کلرید تشکیل شده اند.وقتی بلور نمک طعام در اب قرار می گیرد طرف منفی ملکول اب متوجه یون سدیم وطرف مثبت متوجه یون کلرید می شود.به این ترتیب شبکه بلوری نمک طعام به هم می ریزد و یونهای مثبت و منفی ان در محلول پراکنده می شود.مولکولهای نفت در اب حل نمی شوند چرا که پیوند مولکولی نفت و اب با هم متفاوت اند.مولکول های تشکیل دهنده نفت غیر قطبی و بزرگتر از مولکولهای اب اند . نیروی جاذبه بین مولکولهای نفت است .به همین دلیل قطرات نفت در اب شناور می مانند.به همین ترتیب مولکول های نفت در اب پخش نمی شوند.

الاینده های گوگردی:

در واقع الاینده ها هوا منشایی دارند:

۱الایندهای گوگردی

۲٫ترکیبات کربنی

۳٫ازون

۴٫هیدروکربن ها

۵٫ترکیبات نیتروزن دار

الایندهای گوگردی و کنترل انها:

در زمینه ی کنترل الایند های ناشی از فرایندهای صنعتی روشهایی کلی زیر مد نظر می باشد:

تتغییر در مراحل عملیات کارخانه

تغییر در سوخت

نصب وسایل کنترل ذرات و گازها

۱-کنترل ذرات:

جدا کننده های سیکلونی

جمع اوری کننده های تر

رسوب دهنده های الکتروستاتیک

۲-کنترل گازها و بخارات

میعان جذب سطحی

جذب

سوزاندن

جدا کننده های سیکلونی:

جمع اورنده ها سیکلونی دستگاهایی برای پاکسازی گازها از ذرات معلق هستند با بکارگیری نیروی سانتریفیوز توسط به چرخش در اوردن جریان گاز ذرات معلق اعم از جامد یا مایع از جریان گاز جدا می شود این جدا کننده ها می توانند یکدستگاه حجیم و بزرگ با تعدادی محفظه های لوله ای شکل کوچک باشندکه به صورت سری یا مواز ی قرار میگیرند وقتی واحد های جدا کننده به صورت سری قرار می گیرند بازدهی حذف ذرات افزایش می یابد و اگر به صورت مواز ی قرار گیرند حجم گاز عبوری بیشتر خواهد شد در این صورت دستگاهای کنترل نیروی سانتریفیور مربوط به سرعت چرخش زیاد ذرات به دیواره خارجی سیکلون پرتاب نموده و ذرات از دیواره به سمت مخروط به پایین هدایت شده وارد قیف انتهایی میگردند سیلیکون ها برای حذف ذرات ۱۰ میکرومتری یا بالتر به کار می روند ودر مجموع یکرون ها به ندرت بازدهی بیش از ۹۰ درصد دارند مگر اینکه اندازه ذرات بیش از ۲۵ میکرومتر یا بیشتر باشد. البته سیلیکونهایی با بازده بالابرای گرفتن ذرات تا ۵ میکرومتر هم وجود دارد.

جمع اورندهای تر:

این نوع سیستم های کنترل هم برا ی حذف ذرات و هم برای گاز های الاینده بکار می روند. در این سیستم ها یک مایع ک معمولا اب است برای به دام انداختن ذرات گرد و غبار و یا افزایش اندازه انروسل ها بکار میروند.ذرات ایع و جامد در محدوده ۰٫۱ تا ۲۰ میکرو متر به طور موثری جدا می شوند در این روشها باید تماس مایع با ذرات به طور مناسبی انجام شود بر این اساس ۳ نوع از این جمع اورندها وجود دارد.

۱-شوینده با اتاقک اسپری

۲-شوینده سیکلونی

۳-شوینده ونتوری

جمع اورندهای تر دارای اشکالات و نواقصی هستند که در جمع اورندهای خشک نیست.یکی از مشکلات عمده این دستگاها دفع لجن است اما گاهی اوقات دفع لجن اسانتر از دفع غبار خشک است.در صورتیکه که دستگاه در محیط ازاذ نصب گرددمسیله یخ زدگی در فصول سرد سال هم باید مورد توجه قرار گیرد وجود اب در سیستم میتواند موجب افزایش فرایند خوردگی شود از طریقی جهت جمع اوری مطلوب ذرات مایع نیاز است و این کار توان ورودی و انرزی بالایی نیاز دارد. از زمان شناخت بنزین به عنوان مایع حرکت و سرعت در خودرو ها وزندگی صنعتی امروزی تغییرات زیادی در ترکیب ساختاری ان و موتور خودروهای وابسته ب ان ایجاد شده است برخی از این تغییرات جهت افزایش کارایی و راندمان خودروها بوده و برخی نیز جهت حفط سلامت و جلوگیری از تهدیدهای این الاینده ها و فاجعه های مرعی و نامرعی حاصل از انها. در این پروزه مروری بر ماهیت بنزین تغییرات و اثر الایندگی ان از گذشته تا به حال را مورد بررسی قرار می دهیم.محتوای بنزین و عدد اکتان بنزین سرب مبدل های کاتالیستی و کنیستر  و بنزین سوپر و بنزین الکلی و سوخت زیستی جایگاه سوختهای زیستی در ایران /و/رد بنزین این مایع فرار و اشتعال زا را نخستین بار در المان بنزین نامیده شد که طاهرا گرفته شده از نام ماده شیمیایی بنزین است. بزرگترین مصرف کنندگان گوگرد روغنی اسیایی ها هستند که دسترسی دریایی ایران به این کشورها می تواند به بخش خصوصی برای مشارکت در تولید این ماده در داخل کشور انگیزه بالایی بدهد.

ایران ب عنوان دومین کشور داذنده منابع غنی گازی طبیعی در جهان و رتبه ای مشابه از نطر منابع عطیم نفتی دارای برنامه های بسیار دقیق وجدی برای بهره برداری از این ذخایر بزرگ نظیر طرح های متعدد در حال اجرا در عسلویه و مناطق دیگری چون خانگیران و غرب کشور است.در این زمینه بازیابی گوگرد از سوخت های فسیلی به منظور جلوگیری از الودگی هوا و ایجاد خوردگی در تجهیزات و دستگاهای فرایندی باعث می شود که مقادیر متنابهی گوگرد در صنایع پالایش نفت و گاز ایران چشمگیر تر وبخش قابل تجهی از ان مازاد بر مصرف است. در حال حاضر تولید بیش از ۲ میلیون تن گوگرد در صنایع مختلف پالایش نفت و گار کشور و با در نظر گرفتن مشکلات صادرات ان به ویزه قیمت بسیار اندک این محصول ایجاد تولید ان را بالا برده  است.

هم اکنون پطوهشگاه صنعت نفت به دانش فنی تولید و استفاده از گوگرد روغنی در لاستیک اتومبیل دست یافته است.

گاز خالص دی اکسید گوگرد:

گاز بی رنگ باب بوی نافذ مانند بوی گوگرد در حال سوختن حد تشخیص بو ۱تا۳ پی پی ام بوده است و احساس سوزش و ناراحتی در غلطت ۱/۹پی پی ام بوجود می اید تحت فشار و در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد مایعی بی رنگ می باشد این ماده در ا ب حل شده و اسید سولفوریک تولید می کند که در این حالت بسیار خطر ناک است دی اکسید گوگرد عمدتا در اثر فعالیت هایی مانند سوختن ذغال سنگ یا از نیرو گاها ی برق و نیز صنایع ذوب مس ایجاد می گردد در طبیعت در نتیجه فعالیت های اتشنشانی تولید می گردد.

از نقطه نظر ساختاری سولفید دی اکسید یک هیبرید ذورنانسی است و ساختار روزنانسی ان به صورت زیر است که ساختار هیبرید روزنانسی خواص هر ۵ ساختار روزنانسی و دترد که در ان گوگرد دی اکسید نسبتا در اب حل می شود و محلول سولفید و اکسید تولید می کند این اسید چنان پایدار نیست و نمی توان ان را به صورت خالص جدا کرد احتمالا مولکول های سولفید دی اکسید ئر محلول به حالت تعادل وجود دارد.

تهیه دی اکسید گوگرد:

مواد اولیه برای تولید دی اکسید گوگرد معمولا گوگرد و پیرنیت و سولفید هیدروزن است اما سولفید ها و بعضی سولفات ها مخصوصا سولفات کلسیم ممکن است برای این مصارف بکار می روند مقادیر قابل توجهی از این سولفید دی اکسید از گازهای تولید شده از سوختن روغن های قابل احتراق زغالها و گاز های طبیعی و گازئییل بدست می اییند که می توان انهارا در یک حلال مناسب تثبیت کرد که گاز های اتشفشانی دارای گوگرد می باشند

مشخصات گوگرد:

در محیط زندگی ما گاز های سمس و خطر ناکی وجود دارند که هر کدام از انها می توانند بر زندگی ما تاثیرات مخرب و ویران کننده ای بگدارند ا زجمله این گاز ها می توان به دی اکسید گوگرد اشاره کرد .

دی اکسید گوگرد یکی از گازهای سمس است که در هوای الوده کشورهای صنعتی که کارخانجات ها و صنایع در انها فعالیت می کنند برای تهیه اسید سولفورید ریم و مواد صنعتی دیگر استفاده می شود.دی اکسید گوگرد گازی فعال وو بدون رنگ است با بوی نافذ مانند بوی گوگرد در حال سوختن است و در اغلب مناطق صنعتی به عنوان الوده کننده هوا شناخته می شود حد تشخیص بو در ۱تا ۳ پیپی ام است و احساس سوزشو ناراحتی در غظت های زیاد بوجود می ایند که تحت فشار و دماهای منفی ۱۰ در جه سانتی گراد مایع بی رنگ می باشد این ماده  در اب حل شده و اسید سولفوریک تولید می کنند که در این حالت بسیار خطر ناک است.

گوگرد زمانی تشکیل می شود که سولفوریک موجود در سوخت هایی از قبیل ذغال سنگ و نفت سوزانده می شود منابع عمده گوگردشامل نیروگاهها و بویلر ها صنعتی است.عموما بالاترین سطوح دی اکسید گوگرد نزدیک به مجتمع های صنعتی است که در واقع این گونه می توان گفت که در شهرک های صنعتی به دلیل استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی این منابع استفاده میشود عموما سطح بالایی از گوگرد در ان مناطق وجود دارد .این گازگوگرد در غلظت های کم موجب ایجاد واکنش هایی در مغز می شود که که غلظت کمتر از ۱ پی پی ام از ان در مدت ۱۰ دقیقه موجب افزایش ضربان قلب و سرعت حرکات تنفسی می شود.و اگر غلظت ۱تا۸ پی پی ام برسد ظرفیت تنفسی را کاهش می دهد و گلوو مجاری تنفسی را خشک میسازد.

واکنش افرادی را که به طور روزمره در معرض ان قرار می گیرند بسیار زیاد بوده.به مراتب بسیار کمتر از کسانی است که برای اولین بار در معرض ان قرار میگیرند.ای گاز سنتز دی ان ای را مختل می کند و از رشد گلوبول های سفید خصوصا لنفوسیت ها جلوگیری می شود و به حالت دفاعی بدن در مقابل بیماری ها اسیب می رساند . این در حالی است گاز محرک توسز مجاری بینی گرفته می شود و در صورت استنشاق مرگ اور است به چشم ها و دستگاهای تنفسی و ریها اسیب شدید وارد می کند.که در این شرایط ممکن است عوارض با تاخیر بر روی انسان تاثیربگذارد.که در حالت مایع بودن باعث ایجاد یخ زدگی می شود.و یکی از خصوصیات ان را می توان گفت که اتشگیر نیست.دی اکسید گوگرد به صورت مایع سبب یخ زدگی پوست می شود .و درمحیط مرطوب دی اکسید گوگرد و تبدیل به اسید سولفور شده و باعث سوزش و ازردگی پوست می شود.ولی در حالت گاز و در غلظت ۵پی پی ام باعث ناراحتی جزیی در چشم می شود. دی اکسید گوگرد مایع باعث سوزش چشم ها شده و تاثیری داییمی بر روی بینایی اشخاص به وجود می اورد بخارات دی اکسید گوگرد با عثاسیب به گلو و غشا مخاطی و بخش بالای دستگاه تنفسی می شود تماس کوتاه مدت با غلظت ۱پی پی ام باعث نقباض لوله هایبرانشی شده است و غلظت بالاتر از این مقدار باعث تورم و اسیب داییم به ریه و نهایتا مرگ می شود.علاییم تورم ریه مانند سرفه و تنگی نفس ممکن اسنت برای چند ساعت و یا چند روز به تعویض بیفتد.در صورت تماس ولانی مدت لثه و پوسیدگی و از بین رفتن سریع دندان ها از عوارض تماس داییم با این ماده است که باعث خوردگی بافت پوست  و چشم و ریه ها شده است که بدون ایجاد درد بوده و علایم ان با تاخیر ظاهر می شود که در نهایت ایجاد برون شیت همراه با سرفه و خلط و فعالیت های انها خارج از منزل است که بیشتر از دیگران اثرات دی اکسید گوگرد را تجربه می کنند.

گوگرد در محیط زیست:

چنان چه گوگرد در محیط زیست بین ۰تا ۵۰ باشد نیاز به اقدامات احتیاطی خاصی ندارد .اگر ۵۱تا ۱۰۰ باشد از نظر تاثیر بر روی سلامت متوسط بوده و نیاز به اقدامات احتیاطی خاصی ندارد.اما گر میزان گوگرد بین ۱۰۱تا ۱۵۰ باشد از نظر تاثیر بر روی سلامت برای افراد حساس ناسالم بوده است و افرادی که اسم دارند باید فعالیت های بیرون از منزل را محدود کنند مقدار ۱۵۱تا ۲۰۰ از نظر تاثیرات بر روی سلامت غیر سالم است که کودکان و افراد مبتلا به  اسم و بیماریهای قلبی ریوی بای فعالیت های بیرونی از منطل خود را به حد اقل ممکن برسانند.که میطان ۲۰۱ تا۳۰۰ از نظرتاثیر بر سلامت خیلی نا سالم است  و کودکان در معرض خطر قرار میگیرند.در بین ۳۰۲ تا ۵۰۰کودکان و افرادی ک مشکل ریوی ئ اسم دارند باید حتما در محیط داخل منزل بمانند و بیرون نیایند چون به شدت باعث خطر مرگ انها می شود.

فرایند بازیابی گوگرد:

این فرایند به منظور بازیابی ترکیبات گوگردی از جریان های گازی ترش پالایشگاه های گاز و نفت خام به منظور جلوگیری از نشر گازها الاینده و همچنین تولید گوگرد مورد استفاده قرار می گیرد یکی از مصارف گوگرد در دنیا تولید اسید سولفوریک می باشد.

به طور معمول پالایشگاه های نفت خام به منظور تولید فراورده های هیدرو کربنی منطبق بر استاندارد های کیفی و زیست محیطی ملطوم به کاهش میزان ترکیبات موجود در محصولات کاهش میزان ترکیبات موجود در محصولات خود هستند  فرایند های تصویه هیدروزنی  به همبن منظور در پالایشگاه های طراحی و احداث  می شوند.در این فرایند ها ترکیبات گوگردی کوجود در برشهای نفت خام به گاز سولفید هیدروزن تبدیل می شود.که جهت باز یابی گوگرد موجود در این جریان گازی از فرایند بازیابی گوگرد استفاده می شود. در پالایشگاه های گاز جهت حذف از گازهای تولیدی و شیرین سازی گاز به طور معمول از برج  های امین استفاده می شود که در انتهای این فرایند نیز ترکیبات گوگردی به شکل سولفید هیدروزن تولید می گردد که نیاز است به کمک فرایند کلوز گوگرد ان مورد بازیابی قرار گیرد.

در این فرایند بعد از ۲ مرحله واکنش عنصر گوگرد تولید می گردد در ابتدا در مرحله ی اول در کوره و با حضور کاتالیست ها اهن گاز سولفید هیدروزن به دی اکسید گوگرد تبدیل می شود سپس در مرحله دوم در راکتور های مجزا باقیمانده گاز های سولفید هیدروزن با دی اکسید گوگرد تبدیل می شود و سپس در مرحله دوم و در راکتورهای مجزا باقیمانده های گاز سولفید هیدروزن با دی اکسید گوگرد در حضور کاتالیست های تاو مینای فعال در چند مرحله به عنصر گوگرد تبدیل می شوند.میزان نرخ تبدیل در فرایند های گوگردی ۹۰تا۹۵ در صدی کلوز می باشد.و همچنین به منظور مقداری گاز حاوی ترکیبات گوگردی در انتهای این فرایند وجود خواهد داشت که به تایل گز معروف است با توجه به وجود استاندارد های زیست محیطی شرکت های پالایشگاهی قبل از نشر این گاز ها به هوا ملزوم به تصفیه ان می باشند.

گوگرد زدایی زیستی

به طور کلی میزان گوگرد موجود در نفت خام بسته به نوع منبع ان بین ۲۵ در صد تا بعضا حدود ۸۹/۷در صد وزنی تغییر است.برای مثال نفت خام خاور میانه حدود ۳/۱ تا ۳در صد وزنی گوگرد دارد گوگرد به طور کلی به صورت معدنی و الی در نت وجود داردعلاوه بر گوگرد صنعتی سولفات و سولفیت و تیو سولفات بیش از ۲۰۰ ترکیب الی گوگرد داردر نفت شناسایی شده که سولفید و تیول ها ومرکاپتان ها و تیفونها را شامل می شود تیفون و بیو بنزنها مولکول های بسیار پیچیده ای هستند که روشهای مختلفی برای گوگرد زدایی ا زنفت خام و سیال پالایش شده پیشنهاد شده است این استراتطی ها شامل گوگرد زدایی مبنی بر کلر کلرونولیزور  و گوگرد زدایی با استفاذه از اب فوق بحرانی است.بهترین روش با بهترین کارایی برای گوگرد زدایی از نفت سنگین اکسید اسیون خود به خودی با تجزیه حرارتی است.

غلظت و ماهیت ترکیبات حاوی گوگرد در بالای نقطه ی جوششان تغییر می کند با افطایش در محدوده نقطه جوش ترکیبات گوگرد دار مقدار گوگرد در برش حاوی بیشترین مقدار ترکیبات گوگرد است ترکیبات گوگرد دار با افزایش نقطه ی جوش مقاوم تر می شود همان طور ی که طبقه بندی ترکیبات مهم از تیول ها و سولفید ها و تیو فن ها در نفتا با جایگزینی ترکیبات بنزیفوتیوفن ها تبخیر شده تغییر می کنند در گاطوییل و باقی ماننده سیستم خلا گوگرد به شکل ترکیبات بنزیو تیوفن است.گوگرد زدایی از ترکیبات الیفاتیک مثل تیول ها و سولفید ها به مراتب ساده تر از گوگرد زدایی ترکیبات اروماتیک مثل تیوفنیک هاست.

در حا حاضر گوگرد زدایی هیدرو در ترکیبات از قبیل زغال و شکستن کاتالیستی سیال نفت تکنیک های اصلی به کار رفته در صنعت برای حذف گوگرد از نفت خام است.این فناوری ها قادر ند گوگرد را از نفت سنگین کاملا حذف کنند.این فناوری ها شامل تولید هیدروزن مورد نیاز برای اچ دی اس و فراورش اند دمای بالای نیاز دارند.

پالایش نفت خام های سنگین تر و دارای گوگرد بالا از لحاظ مالی و محیط زیست بالاست بنابر این روش های جایگرینی گوگرد زدایی مورد توجه قرار گرفته است.عموما بررسی های زیادی درباره گوگرد زدایی در منابع گزارش شده است.

گوگرد فراوان ترین عنصر بعد از کربن و هیدروزن در نفت خام است .متوسز گوگرد در نفت خام از۰٫۰۳تا۸۹/۷در صد می باشد

گوگرد زدایی هیدرو

گوگرد زدایی هیدرو معمول ترین روش مورد استفاده برای کاهش گوگرد از نفت خام است در این روش همزمان نفت و هیدروزن بر پایه کاتالیستی که محتض اچ دی اس است به راکتور وارد می شوند.کاتالیست های استاندارد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند شامل نیکل و مولیبدن و الومینا و کبالت و مولیبدن و الومینها هستند.انواع زیادی از کاتالیست ها در دسترس هستند در طول این فرایند گوگرد موجود در ترکیبات الی گوگرد دار به سولفید هیدروزن تبدیل می شوند. انتخاب نوع کاتالیست بستگی به نوع کاربردان دارد. عموما کاتالیست های نیکل مولیبدن توانایی هیدروزن دار کردن ترکیبات را دارددر صورتی که کاتالیست های کبالت و مولیبدن هیدروزن بهتری هستند.

گوگرد زدایی جذبی :

گوگرد زدایی به روش جذب به توانایی یک جاذب جامد برای جذب انتخابی ترکیبات الی گوگرد دار از نفت بستگی دارد کارایی این روش به خواص ماده جاذب بستگی دارد خواصی مثل انتخابی بودن روش برای ترکیبا الی گوگرد دار نسبت به هیدروکربن های و ظرفیت بالای جاذب و پایداری و قابل باز یافت بودن جاذب دو رویکرد برای گوگرد زدایی جذبی می توان اتفاق بیفتند.

الف:جذب فیزیکی جایی که ترکیبات گوگرد زدای یبرای جداسازی متحمل تغییرات شیمیایی نمی شود انرزی مورد نیاز برای بازیابی ترکیبات جذب فیزیکی شده بستگی به نیروی جذب دارد. اما یک جذب صرفا فیزیکی چندان سخت نیست.

ب:جذب واکنش پذیر شامل واکنش شیمیایی بین ترکیبات الی گوگردی و سطح جاذب جامد است.گوگرد معمولا به صورت سولفید به جاذب متصل می شود.جادب را می توان به صورت حرارتی یا با شست و شو بازیابی کرد.گوگرد معمولا بستگی به فرایند و طبیعت نفت خام به صورت هیدروزن سولفید و سولفید دی اکسید یا گوگرد عنصری حذف می شود

برخی از مشخصه های گوگرد زدایی باکتری بومی رود و کوکوس با استفاده از ترکیبات دی بی تی بررسی می گردد.منحنی در دو محیط کشت با دو منبع کربنی گلیسرول و اتانول ۲۰ میلی مولار و با سه غلظت اولیه متفاوت بدست امده است و مشاهده شد که با رشد باکتری و میزان محصول تولید شده برروی محیط کشت  حاوی گلیسرول با غلظت اولیه ۲۰پی پی ام از دی بی تی بیشتراست همچنین میزان تغییرات سرعت ویزه رشد در فاز لگاریتمی در محیط گلیسرول با افزایش غلظت ۲۰تا ۴۰ افزایش می یابند.و افزایش بیشتر ان سبب تاثیر چندانی روی نداردولی اثر افزایش غلظت بررروی در محدوده ۲۰تا۶۰ در محیط اتانول ناچیز مشاهده شده است

یکی از مسایل پالایش و مصرف سوختهای فسیلی ازجمله نفت خام و برشهای نفتی وجود ترکیبات گوگردی و نیروزن دار و اکسیطن دار و فزات در انها می باشد که اشکالات متعدد را چ در حین و چه در حین پالایش ایجاد می کند که مهمترین انها عبارتند از :الوده سازی محیط زیست ایجاد خوردگی در دستگاها و مسموم نمودن کاتالیزوری واحدهای پالایش و پایین امدن راندمان دستگاها و ایجاد ناپایداری در فرایند در این میان گوگرد و ترکیبات گوگردی از اهمیت خاصی برخوردار هستند و یا حذف جزیی ویا کلی انها بخش مهمی ر در عملیات پالایش به خود اختصاص می دهد.

در حالحاضر مقاذیر زیادی دی اکسید گوگرد حاصل از سوخت های فسیلس وارد جو می شود که عامل مهم بارانهای اسیدی می باشند

هدف این تحقیق ارزیابی و بررسی سینتیکی گوگرد زدایی از ترکیب مدا دی بی تی توسط باکتری هوازی رودو کوکوس در غلظتهای مختلف سوبسترای گوگردی و همچنین با استفاده از منابع مختلف محیط زیست میباشد

به طور کلی این گونه می توان گفت که در گوگرد زدایی دو روش شیمیایی و بیولوزی مطرح می باشد که در میان روش های شیمیایی معمول در حذف گوگرد روش گوگرد زدایی کاتالیستی در حضور هیدروزن از کاربرد گسترده تر و تنوع بیشتری فرایند ها برخورد است و در بسیاری از کشورها مورد استفاده واقع می شود این روش به دلیل نیاز به گاز هیدروزن و کاتالیستهای مخصوص که اکثرا تولید کننگان انحصاری دارند و نیز شرای سخت عملیانی دما و فشار بالا و نیز مصرف بالای انرزی مستلزم هزینه بالا باشد.در ضمن روش اچ دی اس برای ترکیبات گوگردی حلقوی مانند بنزو تیوفن کارایی ندارند.لدا استفاده از سولفوزدایی زیستی جهت انجام ملایم و نیز کارایی بالاتر و هزینه کمتر حقیقات وسیعی را به خود اختصاص داده است البته این روش در جهت صنعتی شدن نیاز به انجام پزوهشهای متعددی داردلذا در طی ده های اخیر میلیون ها دلار مصرف توسعه روشهای حذف گوگذد با استفاده از میکرو ارگانیسمها شده است.

به طور کلی ۲ روش گوگرد زدایی میکروبی مطرح می شود:

۱٫گوگرد زدایی با میکروب های هوازی

۲٫گوگرد زدایی با میکروب های بی هوازی

در روش اولی باکتری مورد نظر و ترکیبات الی گوگرد دار را در مجاورت هوا اکسید کرده و به محصولا محلول در فاز ابی تبدیل می کند که با انحلال این ترکیبات در فاز ابی گوگرد زدایی از نفت صورت می گیرد معیب این روش را این گونه ی توان دکر کرد که در برخی از مکانیزم ها ان بخشی از هیدرو کربن های گوگرد دار از نفتجدا می شوند و عملا باعث کاهش مقدار نفت می شوند .

در روش دوم یا روش بی هوازی با کتری در مجاورت گاز هیدروزن یا نیتروزن یک سری واکنش های گوگرد زدایی به کمک هیدروزن انجام می دهد این واکنش ها سرعت کمی دارند ولی محصولات ان گاز هیدروزن سولفید و هیدروکربن های فاقد گوگرد است.از مزاییای عمده این روش عدم کاهش میزان نفت می باشد. به طور کلی میزان گوگرد موجود در نفت حام بسته ب نوع منبع ان مقدار زیادی می باشد.از مقاوم ترین و فراوان ترین ترکیبات گوگردی در نفت خام تیفون ها هستند از میان ترکیبات مختلف تیفونی در نفت دی بنزوتیفون در صد بیشتری را به خود اختصاص داده به طوری که حدود ۷۰دذصد کل محتوا گوگردینفت خام در تگزاس و بیش از ۴۰ در صد از کل محتوای گوگردی نفت خام در خاور میانه دارای عوامل جانشین تشکیل می دهند مولکول های بنزو تیوفین دارای ۲ جز بنزنی و یک تیوفن می باشد گزارشهای حاکی از این ماده به عنوان الگو در مقالات اورده شده است.

روشهای حذف گوگرد:

۱-میکروارگانیسم ها:

در این تحقیق از باکتری بومی رودوکوکوس که از خاک اطراف پالایشگاه نفت تبریز جدا شده است و مشکوک به دارا بودن فعالیت گوگرد زدایی اختصاصی از مسیر ۴اس می باشد استفاده شده است این باکتری به صورت اسلنت از سازمانهای پزوهشهای علمی و صنعتی ایران تهیه شد.

۲-محیط کشت:

در این روش از یک محیط پایه نمک های معدنی به نام بی اس ام استفاده شده است سعی شده است تا مواد شیمیایی با حد اکثر خلوص تهیه شوند سعی شده است تا مواد شیمیایی با حد اکثر خلوص تهیه شوند.

محیط با اضافه کردن اچ سی ال نرمال و سود نرمال روی ۲/۷تنظیم شده و به مدت ۱۵  دقیقه در اتو کلاو در دمای ۱۲۱ استریل گردید.

محیط های نگهداری باکتری ها:

برای نگه داری باکتری ها در یخچال از محیط مغذی رودوکوکوس استفاده شده که این محیط شامل نوترنیت برات و گلوگز می باشد

روشهای حذف الاینده های گوگردی:

گاز گوگرد به عنوان یکی از الاینده های زیست محیطی در ترکیب گاز خروجی

صنایع مختلف مانند  صنایع چوب و گاز و ذوب فلطات و پتروشیمی و پالایشگاه ها وجود دارد و امروزه کشور ها قوانین سخت گیرانه ای برای این موضو در نظر گرفته اند که برای مجاز کردن این ماده سمی یعنی گوگرد استفاده می شود که شامل گاز های خروجی از صنایع مختلف مانند پالایشگا ها و پترو شیمی ها وجود دارد مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد اسکرابر دینامیکی جدید در حذف  الاینده های گازی  به وسیله ی یک جاذب یا قابلیت بازیابی حلال محلول بافر سولفات سدیم می باشد.یک اسکرابر دینامیکی بر روی دود کش یکی از بویلر های واحد اب برق و بخار وقسمت های جنوبی پالایشگاه نفت تهران نصب گردیده و با تغییرات پارامتری نظیر دبی جاذب و دبی گاز ورودی به دستگاه های میزان غلظت پیش و پس از تصفیه به وسیله ی قرار گرفته است.بالاترین راندمان بدست امده در این حذف به کوچک بودن نسبت دبی ماده به گاز در یک اسکرابر دذ مقایسه با دیگر دستگاهای نظیر اسپری و اسکرابر های و برج های سینی دار نتیجه رضایت بخشی است

امروزه قوانین زیست محیطی محدودیت های سخت گیرانه ای را برای مجاز الاینده ها مختلف وضع کرده است.محیط زیست مجموع عظیم و در هم پیچیده ای از عوامل گوناگون است که براثر روند تکامل تدریجی موجودات زنده و اجزای سازنده سطح زمین به وجود امده است.بنابر این در فعالیت های انسان تاثیر گذاشته و از ان متاثر می گردد.ترکیبات گوگردی در مقادیر زیادی از طریق فعتایت های انسانی وارد اتمسفر جهانی می شوند.تقریبا ۱۰۰میلیون تن گوگرد در سال از طریق فعالیت انسانی وارد اتمسفر جهانی می شود که عمدتا به صورت گوگرد ناشی از حریق زغال سنگ و مواد نفتی سوختی می باشد.

دی اکسید گوگرد گازی بی رنگ و غیر قابل اشتعال و انفجار است و به خوبی در اب حل می شود.بنابر این تاثیری شدید بربینی و مجاری تنفسی دارد.

جذب دیوکسین:

دیوکسین و ترکیبات مرتبط باا ان الایندهای پایدار و بسیار سمی هستند که متشکل از خانواده های متشکل شده از ۲ حلقعه بنزن هستند که توسط ۲ اتم هیدروزن به هم متصا هستند .

روش های عملیاتی در بازیافت گوگرد:

با توجه به مشکلات ناشی از کم بودن دمای کوره واکنش در بعضی از واحد های بازیافت گوگرد که کمتر از ۴۰ در صد می باشند در صورت عدم حذف نا خالصی های موجود در جریان گاز اسیدی مشکلات زیادی برای واحد های کلاوس به وجد خواهد امد بنابر این یکی از مهمترین بخشهای مطالعاتی در این واحد ها چگونگی افزایش دمای کوره واکنش در جریان ها با خوراک ضعیف از گاز اسیدی است.

وجود نا خالصی ها و مواد مزاحم نیز در واحئ بازیافت گوگرد علاوه بر کاهش دمای کوره واکنش باعث ایجاد واکنش های جانب یناخواسته می شوند که می تواند مشکلات زیادی را برای بخش های مختلف به وجود اورد.مشکلات واحد با خوراک ضعیف علاوه بر از بین نرفتن ناخالصیها عدم دستیابی به شعله پایدار می باشد.

استفاده از جریان کنار گذر :

در بسیاری از پروسه های بازیافت گوگرد که خوراک ضعیفی از گاز اسیدی دارند به ویزه در پالایشگاه های گازی از این روش استفاده می شود. به عنوان مثال در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نزاد استفاده از این روش اهمیت زیادی دارد درحالت معمول اگر در یک جریان اسیدی که میزان هیدروزن سولفید ان کمتر از ۳۵ درصد است از جریان کنار گذر استفاده نمی شود دمای کوره واکنش حد اکثر ۸۳۰۰ درحه سانتی گراد خواهد بود بنابر این در این دما تولید دوده حتمی است در این شرایط متان و سایر هیدرو کربن ها ی سنگین بطر کامل نمی شکند.

معمولا در طراحی با استفاده از خطوط کنار گذر امکان عبور حد اکثر ۲سوم از گاز اسیدی ورودی به واحد وجود دارد گاهی اوقات این مقدار جریان کنار گذر برای پایداری شعله کوره واکنش ضروری است اما برای واحد های که میزان مواد هیدروکربن بویزه اروماتیک ها در خوراک انها زیاد می باشد از حد اقل جریان به صورت جریان کنار گذر توصیه می شود چون استفاده از این جریان ورود مستقیم ناخالصیها و سایر مواد مزاحم نظیر هیدرو کربن ها را بدنبال خواهد داشت که علاوه بر مشکلات گرفتگی و تغییر رنگ گوگرد می توان مشکلات کاهش فعالیت کاتالیزور های مورد استفاده در واحد بازیافت گوگرد را به دنبال داشته باشد از طریقی این مقدار بای پاس نسبت به هیدروزن سولفید را برای برهم زدگی و مشکلات نظیر ورود الوده کتتده ها به بستر کاتالیستی اول و عدم تنظیم دقیق نسبت ها را درپی خواهد داشت.

پیش گرم نمودن هوا و گاز اسیدی:

یکی از متداول ترین روشهای افزایش دمای کوره واکنش پیش گرم نمودن هواو گاز اسید در واحد بازیافت گوگرد که امونیاک دارند و یا گز اسیدی انها میزان هیدروزن سولفید کمی دارد .از این روش استفاده می شود معمولا هوا و گاز اسیدی در یک کوره به صورت مستقیم داغ شده است و این گرما می تواند توسط بخار و یا روغن های داغ انجام شودیکی ار مشکلات این روش حداکثر حرارتی است که می توان به سیستم وارد نمودبدون اینکه به تاسیسات اسیبی وارد شئد.

گوگرد در طبیعت هم به فرم عنصری و هم در ترکیبات بامواد معدنی و هیدروکربن های وجود میزان گوگرد در سراسر جهان بسیار زیاد است و مقدار ان محدود ۳۵۰۰میلیون تن می باشد. با به کار گیری فرایند های جذب مایع و اکسیداسیون صنعت بازیافت گوگرد اغاز و حرکت به سوی نقطه ی عطف دراین صنعت با اختراع یک فرایند بسیار مهم به نام فرایند کلاوس که نام دیگر ان اکسیداسیون مستقیم می باشد ادامه یافت.در طی یک صد سال اخیر تمامی پروسه هایی که میزان سولفید هیدروزن در انها در گاز اسیدی ورودی به واحد های بازیافت گوگذد بالا می باشد که متداول هستند بیش از ۱۰ در صد از فرایند کلاوس سود می برند و در این راستا اگر چه تغییرات زیادی در بازیافت گوگرد ایجاد شده اما اساس کار همچنان ثابت باقی می ماند.

علاوه برا روش های کلاوس که ذکر گردید که به جدایی سولفید هیدروزن در غلظت های بالا استفاده می شود روشهای دیگری نیز وجود دارند که می توان نام برد:

۱-روشهای بیولوزیک:و یا تولید مستقیم گوگرد از سولفید هیدروزن برای مقادیر کم  به صورت پروسه ی همزمان یا غیر هم زمان با شیرین سازی گا ترش استفاده می شود.

عموما گوگرد موجود در هیدرو کربن ها که به صورت عیدروزن دی اکسید می باشد شناخنه شده است و کاربرد دارد. در بعضی از این فرایند ها هدف تولید فقط گوگرد است و در برخی بازیافت هیدروزن سولید از یک جریان گاز همراه با تولید گوگرد مدنظر است معمولا فرایند هایی موجود در۲ دسته تقسیم بندی می شوند:

۱-فرایند اکسیداسون مستقیم.

۲-فرایند فراکس

این فرایند توسط شرکت کاپرس صنعتی و بکارگیری در این فرایند از محلول شیرین سازی شامل ۳در صد سدیم کربنات ۵دهم درصداکسید اهن استفاده می شود این محلول از بالای برج جذب به طور غیر هم جهت با گاز ترش وارد شده و جدب گازهای اسیدی از مخلوط جریان گازی در برج مذکور انجام می شود.

۳-فرایند گلاد

این فرایند شبیه فرایند فراکس است ودر المان توسعه یافته است.اختلاف اولیه در محلول رقیق کننده کربنات امونیوم است که برای تهیه سوسپانسیون اکسید اهن به جای کربنات سدیم به کار گرفته می شود این پروسه با بکار گیری برجهای احیا کم عمق و افقی که از فرایند قبلی بلند تر هستند احیا محلول را انجام می دهند استفاده از برجهای عمودی ممکن است هوای کمتری نیاز داشته باشد اما فشار های بالاتری برای عملیات نیاز است.

۴-فرایند منچستر:

این فرایند شکل اصلاحی یافته چروسه فروکس است.اختلاف اصلی در برج های چند گانه شستشو با محلول تزریقی تازه به هر مرحله شستشو در فرایند منچستر نسیت به پروسه فروکس می باشد.در حالی که در فرایند فروکس فقط یک برج تماس بین محلول و گاز ترش وجود دارد.در فرایند منچستر گاز ترش با محلول از کربنات سدیم حاوی هیدروکسید اهن شسته می شود و در هر مرحله محلول کربنات تازه وازد شده و در تانک تاخییری بین هر مرحله جذب و برج احیا جهت زمان دادن برای ایجاد واکنش داده از پایین هر جذب کننده به برجای احیا فرستاده می شود که در این برجهای با هوا جهت بازیابی محلول مواجه می شود اکسیداسیون مناسب در برجهای جدب ضروری بوده و اکسیداسیون مناسب تولید تیو سولفات سدیم می ماند که کحصول جانبی می باشد..

فرایند استراتفورد اسید دی سولفونیک انتراکوینون

این فرایند در ۵ مرحله واکنش مختلف انجام می پذیرد و به زمان ماندگاری بیشتری از فرایند منچستر نیاز دارد به طوری که احیای ان به وسیله هیدرو سولفید سدیم نیاز به ۴۵ دقیقه زمان جهت تکمیل واکنش دارد .

بازیافت گوگرد در فرایند کلاوس:

اولین بار در سال ۱۸۸۳ روش کلاوس جهت تولید گوگرد توسز شیمیست انگلیسی به نام فردریک کلوس پایه گذاری گردید واکنش اصلی کلاوس برپایه اکسیداسیون هیدروزن سولفید با هوا یا همان اکسیزن در حضور کاتالیستی به نام بوکسیت در یک راکتور تک مرحله ای بود.محصولات این واکنش گوگرد عنصری و اب است کنرل واکنش  به شدت گرمازا می باشد

اولین اصلاحای که بر روی این روش انجام شد

۱-سوزاندن ۱ سوم از گاز اسیدی با تمام هوای لازم جهت واکنش:

۲-ترکیب ۲سوم از باقیمانده کاز اسیدی با دی اکسید گوگرد تولیدی از مرحله ی نخست:

در هر پالایشگاه بخشی وجود دارد به نام واحد بازیافت گوگرد:

که در این واحد نی زاز فرایند کلاوس استفده می شود چون گوگرد مایع توسط کندانسور ها از جزیان گاز پروسس بازیابی شده و جهت به حد اکثر رساندن بازده تولید می باشد.در نتیجه جریان گاز فرایند در خروجی کندانسور ها از بخار گوگرد اشباع بوده و این ریان برای ورود به کنورتور بعدی نیاز به گرم کردن دوباره دارد برای هر کنوتور دمای مورد نیاز  برای گاز پروسس در ورودی ان بستگی دارد.

۱-میزان گوگرد جدا کننده در مرحله ی نخست

۲-محدوده ی نقطه شبنم گوگردی مناسب  در خروجی

۳-حد اکثر نقطه گوگرد خروجی

۴-افزایش دما در کنورتور

منابع

www.zadab.com

www.ciwillica.com

www.irandoc.com

www.farayandno.ir

نویسنده مطلب: مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *