تکواندو از جمله هنر های رزمی خشن و پر قدرت است، این هنر رزمی علاوه بر جنبه های ورزشی دارای ارزشهای انسانی و فلسفی نیز است. برای آموزش ویادگیری این ورزش رزمی دانستن اطلاعات زیر و اصطلاحات مربوط به آن در کنار داشتن مهارت کافی ضروری است.
کیوروگی
لفظ کره ای کیوروگی به مبارزات جذاب و دیدنی تکواندو اطلاق میشود. مبارزات تکواندو نسبت به سایر رشتههای رزمی از سطح حفاظتی ویژهای برخوردار است و کارشناسان این رشته با بهره گیری از لوازم محافظ، امنیت و سلامتی را برای ورزشکاران به همراه آوردهاند. بهره گیری از ساق بند، کاپ، لثه، هوگو و کلاه توسط تکواندو کاران در مبارزات باعث شده تا آسیبهای ورزشی این رشته در حد صفر باشد و کمترین مصدومیتی متوجه ورزشکاران فعال در تکواندو باشد. حفظ سلامتی در کنار کسب موفقیت در میادین قهرمانی جزء تاکیدات این رشته در بخش کیوروگی که پر متقابل ترین بخش تکواندو است، تلقی میشود. در واقع مبارزات تکواندو به نحوی طراحی شدهاست که ضریب آسیب دیدگی به حداقل ممکن تقلیل یابد و این امر استقبال کودکان و نوجوانان را در جهت انجام مبارزات تکواندو و رشد در بخش المپیکی تکواندو است افزایش دادهاست.
مبارزات تکواندو در ۳ راند ۲ دقیقهای برگزار میشود و ورزشکاران در این زمان روی تشک مسابقه تکواندو که شیاپ چانگ خوانده میشود به قضاوت یک داور وسط و ۴ داور کنار برای کسب امتیاز و پیروزی به مبارزه میپردازند. مسابقات تکواندو در مسابقات تکواندو در سطح جهان از حساسیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل همواره با حواشی خاصی همراه بودهاست.
پومسه
پومسه یا فرم بخش دیگری از تکواندو میباشد که در آن تکواندو کاران به اجرای تکنیکهای این رشته میپردازند. در پومسه تکنیکها بر اساس روندی که ترکیب شدهاست به ترتیب مورد اجرا در میآید که و ورزشکاران در یک مسیر مشخص تلاش مینمایند یک رشته تکنیکهای استاندارد را به بهترین نحو ممکن به اجرا در میآورند. این تکنیکها به طریقی به اجرا در میآید که به صورت طبیعی نیز کاربرد آن حفظ شود و اثر گذاری آن در برابر یک فرد قابل مشاهده باشد. پومسه خود به دو روش استاندارد و ابداعی تقسیم میشود که در جای خود نیاز به بررسی دارد در پومسه استاندارد، ورزشکاران یک سری تکنیکهای مشخص را به صورت متوالی و با نظم مشخص به اجرا در میآورند اما در پومسه ابداعی تکواندو کاران مجاز هستند که روال تکنیکی جدیدی را شکل دهند و از این حیث آزادی عمل و تنوع فرمهای اجرایی در پومسه ابداعی بر طرفداران آن میافزاید. تکواندو کار شرکت کننده در پومسه که پومسه رو نیز خوانده میشود فارغ از مبارزه طلبی زیباییهای تکواندو را در قالب اجرای فرمهای منظم و اصولی به نمایش میگذارند و اصالت این هنر شرقی را در ترکیب نمایان میکند. پومسه نیز با توجه به جذابیتهای خاص خود مشتاقان فراوانی را به سمت و سوی خود جلب نمودهاست که با این وجود کرهایها همچنان در این بخش حرف اول را میزنند.
فرم مجموعهای از حرکات کلاسیک تکواندو، شامل تکنیکهای ایستادن، دست، پا و جابجایی است که بر اساس منطق طراحی شدهاند. تاریخچه فرمها به قدمت هنرهای رزمی است و هیچ هنر رزمی وجود ندارد که فرم نداشته باشد. در زمانهای باستان که هنرهای رزمی به صورت مخفی و انفرادی تمرین میشد هنرجویان جهت تمرین تکنیکها و مبارزه ناگزیر به اجرای دفاعها و حملات در مقابل حریف فرضی بودند. بدین ترتیب فرمهای اولیه پا به عرضه حیات نهادندوبه تدریج فرمهای برتر اساتید زبردست توسط شاگردان آنان در نقاط مختلف آموزش داده شده. این اولین مرحله در استاندارد فرمها بود. با تشکیل سبکهای متفائت توسط اساتید تراز اول فرمهای هم سطح به شکل یکسان بین هنرجویان آن سبک تمرین میشد. فرمهای تکواندو پس از قرنها توسط فدراسیون جهانی تکواندو در سال ۱۹۷۷ میلادی مطابق با ۱۳۵۶ خورشیدی یکسان و استاندارد گردید. در حال حاضر بیش از ۲۰۲ کشور پنج قاره جهان فرمهای تکواندو را طبق استاندارد فدراسیون جهانی تکواندو تمرین میکنند. اگرچه فرمها حاوی تکنیکهای متنوعی هستند با این وجود همگی دارای خواص یکسانی میباشند که سه اصل کلی را در بر دارند. این سه اصل عبارتند از: هر فرم از نقطه یا حالت خاصی شروع میشود و در همان نقطه یا حالت تمام میشود. هر تکنیک بایستی با سرعت و قدرت خاصی که در فرم برای آن معین شده اجرا شود. هر فرم به خودی خود دارای ارزشهای فیزیکی و روانی مخصوص به خود است. با پیشرفت هنرجو فرمها پیچیده تر و مشکل تر میشود و تنها پس از تمرین فراوان هر فرم(حداقل ۳۰۰ بار) و موفقیت در آزمون میتوان فرم بعدی را آموزش داد. با اندکی توجه به فرمهای تکواندو درمیابیم که همگی با تکنیکهای دفاعی و از سمت چپ شروع میشود. با در نظر گرفتن اینکه فلسفه پیدایش و تکامل هنرهای رزمی، دفاع از حق حقیقت و نیز دفاع از مظلوم و ستم دیده، مسئله شروع فرمها روشن میگردد.
اموزش فرم و اهداف آن
اهداف جسمانی یا فیزیکی: کسب آمادگی جسمانی و تناسب اندام. امکان تمرین تکنیکها بدون حریف. تمرین در شرایط مختلفحملات و دفاعها. هماهنگی بیشتر عصب و عضله.
اهداف فکری:بهبود توانایی تمرکز فکر. بهبود توانایی پردازش تکنیکها. گسترش خلاقیت. بهبود قدرت تصمیم گیری در شرایط گوناگون.
اهداف روحی: کسب آرامش روحی و روانی. افزایش اعتماد به نفس. ایجاد انضباطفردی و گروهی.
هان مادانگ
(شکستن اجسام سخت – دفاع شخصی – پومسه ایروبیک) هان مادانگ که به آن تکواندو همگانی نیز میگویند، رویکرد متفاوتی با کیوروگی و پومسه را پی میگیرد و بدین لحاظ بخشی مجزا را شامل میشود. در هان مادانگ که فلسفه آن همگانی نمودن ورزش از طریق توسعه آن در کوچکترین جوامع یا خانوادهاست تلاش میشود تا سایر جذابیتهای فنی تکواندو در قالبی خاص به مخاطبین ارائه شود. در رقابتهای هان مادانگ بر خلاف مبارزه و فرم به جای اینکه بیشتر به کسب نتیجه توجه شود، بر افزایش تعاملات فرهنگی نژادی و قومی تأکید میشود تا باعث تقویت اتحاد و دوستی میان اقشار مختلف مردم گردد.هان مادانگ به بخشهای مختلف همچون هوشین سول یا دفاع شخصی و کیوک پا یا شکستن اجسام سخت تقسیم میگردد که البته پومسه ابداعی و پومسه ایروبیک نیز جزء این بخشها میباشند. دفاع شخصی کاربردی که در هان مادانگ آموزش داده میشود امنیت هر ورزشکار را تأمین میکند و این امکان را فراهم میکند تا آخرین دستاوردهای دفاع شخصی رادر قالبی ساده ارائه نمود. در کیوک پا یا شکستن اجسام سخت نیز روشهای تسلط قدرت هر فرد بر اجسام سخت همچون چوب و سنگ آموزش داده میشود معیار کسب برتری در کیوک پا حجم شکستن اجسام است که شرکت کنندگان مسابقات در شرایط برابر به اجرای آن میپردازند. این بخش سایر علاقمندان را به تکواندو جذب خود میکند و از این لحاظ اهمیت فوق العاده بالایی برای اهالی این رشته دارد. در هان مادانگ پومسه به صورت استاندارد، ابداعی و ایروبیک به نمایش گذاشته میشود. در پومسه ایروبیک تکنیکهای زیبای تکواندو همراه با موزیک و حرکات ایروبیک صحنههای زیبا و جذابی را خلق میکند که در همگانی و فراگیر نمودن تکواندو میتواند نقش مهم و بسزایی ایفا نماید.
اصطلاحات:
چاریولت: تکان نخوردن از جای خود
کینم: احترام کلاس
تکوان: احترام به استاد
سوگی: نشستها
چاریوت سوگی: پاها کاملاً جفت و چسبیده به هم میباشد و وزن بدن بطور مساوی روی هردو پا تقسیم میشود. آپسوگی: پاها به اندازه یک پا (طول یک کف پا) باز وزن بدن ۷۰٪ پای جلو و ۳۰٪ پای عقب میباشد. آپکوبی سوگی: پاها به اندازه دو برابر طول کف پا از جلو ویا عقب باز و تقسیم وزن بدن در حدود ۷۰٪ پای جلو و ۳۰٪ پای عقب میباشد. دیتکوبی سوگی: پاها از طرف پاشنه بر هم عمود هستند و تقسیم وزن بدن ۷۵٪ پای عقب و ۲۵٪ پای جلو میباشد (اندازهٔ طول کف پا باز میشود). چوچوم سوگی: پاها به اندازه دو طول کف پا از طرفین باز و وزن بدن بطور مساوی تقسیم میشود. پیون هی سوگی: پاها به اندازه یک کف پا و پنجه هر پا در یک زاویه ۵/۲۲ درجه به طرف بیرون میباشد و وزن بدن بطور مساوی تقسیم میشود.
موم: بدن
پال: ساعد
پالموک: مچ ساعد
جوموک: مشت
مه جوموک: زیر مشت
دونگ جوموک: پشت مشت
آپ جوموک: جلوی مشت
پالکوب: آرنج
سون نال: تیغه خارجی کف دست
موروپ: زانو
دارای: ساق پانریو: از بالا به پایین
اُلیو: از پایین به بالا
یوپ: پهلو
دولیو: چرخش
آن: از خارج به داخل
پاکات: از داخل به خارج
اَره: پایین
مومتنگ: وسط
الگول: بالا
چاریوت: خبردار ایستادن
چونبی: آماده باش
‘دوجانگ: محل تمرین
شیابجانگ: محل مسابقه
توبوک: لباس تکواندو
مربی
کان جن نیم: استاد
کیونگ ره: ادای احترام
کیاپ: صدای بلند فریاد کشیدن
سوم سه: نفس گیری
بال: مچ پا به پایین
بال پاکو: تعویض پا
سون: دست
تیرودورا: برگشت به عقب
ایراسا: بلند شدن
آنجا: نشستن
موک: گردن
توک: چانه
سون موک: مچ دست
بال نال: تیغه خارجی پا
بال باداک: انحنای کف پا
بال دونگ: روی کف پا
آپ چوک: زیر پنجه پا
دیت چوک: انتهای کف پا
دیت کوم چی: پشت پاشنه پا
دونگ پالموک: روی ساعد
میت پالموک: زیر ساعد
آن پالموک: داخل ساعد
پاکات پالموک: خارج ساعد
جیروگی: ضربات پیچشی
جیروگی: ضربات نفوذی با نوک انگشتان
چیگی: ضربات شلاقی
موه ری: پیشانی
تیو: پرش
مومو: دویدن – دورخیز کردن
اصطلاحات کلاسی:
معنای فارسی تلفظ کره ای تلفظ انگلیسی
احترام به پرچم کوک کی نیم کیونگ ن Kok.ki.nim
تاریخچه تکواندو تکواندو یوکسا T.k. YOKS
بجای خود و. نه. چی NE WO CHI
جمع شدن به وسط جو. بون. کانگه JOO BOON KANGE
ایستادن پشت هم هچو. مویو HI.CHO.MOYO
ایستادن روبهم جاوو. یانگ وو JAWOYANGOW
بستن چشمها شی. زم. ونچوما SHIZEM.WENCHOOMA
انقباض بدن –نیرووانرژی هیم HIM
تمرکز حواس جبپ. جونگ JIP.JOONG
سرعت سوک. دو SOOK.DO
یروی عکس العمل باندک. ریوک BANDOOK.RIYEK
توازن و تعادل کیون. هیون KYON.HYONG
کنترل نفس هو. هوپ HOO.HOP
نرمش موم. پولوگی MOM.POOLOGI
نیرو و قدرت هیم. اویی. ولی HIM.OYI.WOLI
نقاط ضربه زننده کوان. کاک KWON.KAK
نقاط دفاع کننده ماکی. بویی MAKKI.BOYI
تعویض دست سون. پاکو SON.PAK
چپ ون WEN
راست اورن ORN OKEUN
دوتایی یانگ YANG
شرافت – راستی – دوستی یوم چی YOM- CHI
پی درپی – پشت سرهم یون – سوگ YON SOK
نفس – روح هاپ HAP
بازکننده هچیو HECHYO
سخت زدن هوریو HOORYO
انواع ضربات پا:
۱- آپ چاگی: ضبه با سینه پا ۲- دولیو چاگی: ضربه با روی پا به صورت ۳- تیچاگی: ضربه از عقب به صورت با پاشه پا ۴- موم دولیو چاگی: چرخش و ضربه با پاشنه پا ۵- موم دولیو یوب چاگی: چرخش و ضربه با تیغه پا
انواع خطا و امتیازات: پشتسر، پشت گردن، پشت کمر و از کمر به پایین خطای عمد گفته میشود و ضربه در صورت و کنا صورت و از گردن تا کمر امتیازدارد. البته صدای ضربه باید به گوش داور برسد و اگر با یک حرکت پا به حریف ضربه وارد شود و او نتواند به بازی ادامه دهد داور به او «ناک اوت» اعلام میکند.
نشستهای تکواندو
۱- نشست بلند: آپ کوبی ۲- نشست کوتاه: آپ سوگی ۳- نشست روی پای عقب: دیت کوبی
انواع دفاع اولیه و عمده
۱- الگو ماگی:دفاع از سرو صورت با ساعد دست ۲- موم تونگ ماگی: دفاع از سینه و شکم با ساعد دست ۳- آره ماگی: دفاع از پایین بدن با ساعد دست
منبع: razmavar.com
3 دیدگاه در “اصطلاحات تکواندو”-
-
-
دیکشنری
(نوامبر 16, 2017 - 2:49 ب.ظ)ممنون عالی بود
Janan
(آگوست 17, 2019 - 2:58 ب.ظ)عالی بود
فاطی
(ژوئن 7, 2021 - 10:38 ق.ظ)عالیییی حرف نداشت خودم با کمک این سایت هاو کلاس تونستم کمربند مشکی رو بگیرم خیلی مطالب مفیدی بودن